Svar: Morgenmadsproblemer
16. juli 2015
Alder:
3 år, 7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er altid frustrerende med børn som ikke spiser morgenmad, for det sidder jo dybt i os, at "morgenmaden er dagens vigtigste måltid" - vi har hørt det igen og igen… MEN nogle børn er bare langsomme startere, og deres mave har svært ved at modtage mad tidlig morgen - det går som regel bedst, når de har været vågne et par timer.
Derfor er det som udgangspunkt en god idé, hvis du kan få ham til at spise et lille mellemmåltid i løbet af formiddagen, så han ikke skal gå uden mad indtil kl 11. Selvom de andre børn i børnehaven ikke tilbydes formiddagsmåltid, så må det være muligt at give ham lidt med, som han kan spise - og som de naturligvis skal minde ham om at indtage… Og det samme derhjemme i weekenden. Det vil være rigtig godt, hvis du stille og roligt kan vænne hans mave til at spise lidt før det bliver tid til frokost, for det er mange timer han ender med at gå uden mad:)
Det er super fint at du forsøger med lidt yoghurt og lidt frugt og bær, et glas mælk osv. Så han starter dagen bare med en lille smule. Du kunne også forsøge med lidt juice eller en smoothie. Det kan være lettere at drikke lidt om morgenen end det er at spise og du kan købe eller lave smoothies selv og variere mellem forskellige typer af frugt, bær og grøntsager, så han på den måde både får lidt i maven og samtidig også får lidt variation. Det giver naturligvis ikke det samme, som at spise en portion havregryn eller spise en grovbolle, men det er trods alt bedre end ingenting:)
Du kan også forsøge at rykke lidt ved hans spisetider i weekenden. Det lyder nemlig som om, at hans krop har indstillet sig på at være sulten kl 11 og ikke før. Der kommer ikke noget ud af at presse ham til at spise tidligere, hvis han ikke kan. Men du kan forsøge at ændre lidt på hans rytme og dermed hans indre ur. Det er netop hans indre ur, som er med til at påvirke, hvornår han føler sig sulten og parat til at spise. Lige nu kører det indre ur på at klokken skal være 11, men du kan godt flytte på dette tidspunkt ved at severe lidt mad for ham tidligere og tidligere dag for dag. Du kan med fordel udnytte jeres ferie til dette, hvis I holder ferie lige nu…
Det vil sige at du i løbet af de næste par uger kan prøve at servere lidt mad kl 11, så 10.45, 10.30, 10.15, 10.00, 9.45, 9.30 osv. osv. Så han dag for dag bliver tilbudt mad tidligere og tidligere, for at se om du på den måde stille og roligt kan vænne ham til at føle behov for lidt at spise lidt før. Det behøver ikke være meget, bare lidt frugt eller bær, som du måske stiller frem og som han måske så vil tage lidt af, netop fordi det står fremme, ser indbydende ud, og der ikke er noget pres om at han skal spise det - det er bare til rådighed og som sagt lidt tidligere dag for dag…
Med hensyn til hans sut, så lyder det ikke som om at det er en narresut han bruger, men i stedet armene på hans sutteklud. Der er således ikke tale om en gummi del eller noget hårdt - blot en klud… Du fortæller også, at han ikke længere sover middagslur og kluden bruger han som en del af sin putterutine om aftenen. Jeg er ikke så bekymret, jeg tænker at det umiddelbart ikke burde påvirke hans tænder, som du beskriver det. Han har brug for den tryghed som kluden/puttebamsen giver ham og det er okay. Hvis du fjerner den for tidligt, så risikerer du at han måske begynder at bruge sin tommelfinger i stedet - og det vil først give tandproblemer.
Det er naturligvis altid en opvejning - for og imod - og hvis tandlægen har sagt, at det er problematisk, så skal I naturligvis lytte til dette. Men alternativet kan være tommelfingeren og det kan trække ud i årevis, så er det trods alt lettere at skulle slippe sin klud hen af vejen. Og lige nu lyder det som om at jeres dreng har brug for den, men samtidig som om at hans behov for den faktisk er blevet mindre…
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen:)
Også rigtig god sommer til jer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske